logo-bsk.jpg

Domov sociálnych služieb a zariadenie pre seniorov Kaštieľ
Zriaďovateľom DSS a ZpS Kaštieľ Stupava je Bratislavský samosprávny kraj.

KRÍZOVÝ PLÁN PRE  FUNGOVANIE ZARIADENIA DSS A ZPS KAŠTIEĽ

V SÚVISLOSTI S PANDÉMIOU COVID – 19

Názov poskytovateľa sociálnych služieb: DSS a ZpS Kaštieľ

Zriaďovateľ: Bratislavský samosprávny kraj

1.PREVENCIA NA PREDÍDENIE ĎALŠIEHO ZHORŠOVANIA EPIDEMIOLOGICKEJ SITUÁCIE ZAMESTNANCOV A PRIJÍMATEĽOV SOCIÁLNYCH SLUŽIEB  NA OCHORENIE COVID-19 V PODMIENKACH DSS a ZpS KAŠTIEĽ.

Prevencia na predídenie ďalšieho zhoršovania epidemiologickej situácie zamestnancov a prijímateľov sociálnych služieb v DSS a ZpS Kaštieľ v zmysle  ustanovení predpisov všetkých určených orgánov je v každej fáze  prioritne postavená na testovaní zamestnancov a prijímateľov sociálnych služieb  na ochorenie COVID 19 s orientačnými testami ( antigénovými testami ).

Celý postup je ustanovený v Usmerneniach MPSVSR k predbežnému testovaniu zamestnancov a prijímateľov sociálnych služieb  na ochorenie COVID -19 a spresnený na základe zmocnenia v Usmernení na podmienky zariadenia DSS a ZpS Kaštieľ  v tomto krízovom pláne, kde

-zariadenie  DSS a ZpS Kaštieľ  ako pobytové zariadenie vo všetkých druhoch sociálnych služieb –domov sociálnych služieb, zariadenie pre seniorov a špecializované zariadenie  vykonáva testovanie zamestnancov a prijímateľov sociálnych služieb, návštev, dodávateľov  a iných subjektov prichádzajúcich do zariadenia v intervaloch podľa záverov Krízového štábu DSS a ZpS Kaštieľ ( Krízový štáb zasadá v pravidelných spravidla týždňových intervaloch, výsledkom zasadania štábu je pravidelný zápis ),

-ako prípad potreby sa testujú

prijímatelia pri príznakoch infekčného ochorenia, pri prijímaní/návrate z ústavného zdravotníckeho zariadenia alebo z domáceho prostredia, po ukončení karantény a podobne

zamestnanci  pri príznakoch infekčného ochorenia , pri návrate na pracovisko po PN, OČR, po ukončenej karanténe a podobne.

Podrobnosti testovania sú uvedené v Usmernení a v záveroch Krízového štábu DSS a ZpS Kaštieľ.

Opodstatnenosť potreby testovania je naviazaná na § 5 z.č. 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci podľa ktorého je DSS a ZpS Kaštieľ ako zamestnávateľ povinný uplatňovať všeobecné zásady prevencie pri vykonávaní  opatrení nevyhnutných   na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

2.KRÍZOVÝ PLÁN AKO POSTUP NA ZVLÁDANIE OCHORENIA COVID -19 V PODMIENKACH DSS a ZpS KAŠTIEĽ   

Vzorový krízový plán vychádza z  usmernení hlavného hygienika SR v súvislosti s uvedenou pandémiou, technických možností budovy a personálneho obsadenia jednotlivých útvarov. Je vypracovaný na krízový stav napr. 30% prijímateľov pozitívnych na Covid-19 (cca 50 prijímateľov) je v karanténe  v rámci zariadenia a 70% prijímateľov je mimo karantény v rámci zariadenia. Na základe daných horeuvedených podmienok je odporúčaný tento postup zvládania ochorenia COVID -19 v podmienkach DSS a ZpS Kaštieľ.

A. Komunikácia o potvrdenom ochorení osôb a spôsob poskytovania SS:

1.1.Osoba- 1 prijímateľ SS s potvrdeným  ochorením na COVID-19, meno, priezvisko, rodné číslo a TT a s inými príznakmi je nahlásený príslušnou službukonajúcou vedúcou oddelenia ošetrovateľského úseku alebo službukonajúcou sestrou alebo riaditeľom na Krajské operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby telefón: 02/58106211, mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

1.2. Pretože je pri osobe s potvrdením ochorením nameraná telesná teplota vyššia ako 38 stupňov Celzia a sú zrejmé aj iné špecifikované  príznaky ochorenia Covid-19 žiada príslušný službukonajúci zamestnanec podľa bodu 1. transport osoby na príslušné infektologické pracovisko ústavnej zdravotnej starostlivosti.

2.1. Nakoľko je u ďalších 49 osôb   potvrdené ochorenie na pandémiu a sú pre nich  príznačné iné špecifikované príznaky ochorenia Covid-19,   ale majú telesnú teplotu nižšiu ako 38 stupňov Celzia po konzultácii s Krajským operačným strediskom zostávajú tieto osoby v karanténe zariadenia. O mieste karantény v budove ( izolovaný priestor na konkrétnom mieste budovy) rozhodne územne príslušný Regionálny úrad verejného zdravotníctva hl. mesta SR telefón: 02/43 338 286, 0917/426 111, mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..

Tento priestor zariadenia je tzv. priestor červenej zóny – viditeľne označený - sem nesmú vstúpiť nepovolané osoby. V tomto priestore sa pohybujú len PSS s potvrdeným ochorením na Covid-19 a sem určený ošetrujúci personál.

3. Ostatných 118 prijímateľov je umiestnených v ostatných priestoroch zariadenia pri poskytovaní štandardnej sociálnej služby za zvýšených hygienických štandardov.

B. Karanténa PSS na obdobie 14 dní (odhadovaný nutný počet zamestnancov):

B.1 Určení zamestnanci v karanténe

-vedúca sestra 1, sestry 2, opatrovateľky 6 , 1 upratovačka

Títo zamestnanci súhlasia pracovať v karanténe v zariadení a zotrvať v krízovej službe dobu 14 dní. V prípade nutnosti sa použije režim núdzového stavu. Tento zoznam zamestnancov sa v prípade  karantény odosiela na príslušné úrady ako podklad na rokovanie o zozname personálu potrebného k prevádzke  sociálnej služby.

V podstate sú to 2 skupiny zamestnancov-sestry a opatrovateľky, ktoré sa striedajú v 7- hodinových službách (podľa potreby je možné upraviť služby na 11,5-hodinové), upratovačka pracuje v režime 4 hodiny ráno, 4 hodiny po obede. V nočnej smene sa môže počet zamestnancov znížiť v závislosti od situácie.

B.2.Karanténa PSS a zamestnancov

Priestory na karanténu PSS- červená zóna

Na 2.poschodí budovy, celý priestor  oddelený od ostatných priestorov budovy vstupnými dverami,  potrebný   presun  a zvýšenie počtu PSS zo 44 na  49 -porušenie predmetnej vyhlášky v núdzovom stave, využijú sa WC a kúpeľne uzatvoreného útvaru

Celý útvar v karanténe  viditeľne  označený. Umiestnenie útvaru umožňuje prístup aj samostatným schodiskom, ktoré sa môže využívať na výnos odpadu, špinavej bielizne... Strava je zabezpečovaná tiež bezkontaktne, pomocou potravinového výťahu.

B.3. Iní zamestnanci v čase karantény v zariadení

Riaditeľ zariadenia a všetci ostatní zamestnanci sú mimo tzv. červenej zóny a zabezpečujú kompletný servis pre obe časti zariadenia-v karanténe a mimo karantény.

C. 1.Priestory na oddych a nočný odpočinok pre zamestnancov v karanténe

Zamestnanci oddychujú v existujúcej šatni- adekvátne vybavená  zariadením  na odpočinok, chladničkou, mikrovlnkou, TV prijímačom. Nočný odpočinok minimálne v 3 izbách vyčlenených a jednoducho zaradené posteľami na tento účel.

Vyšetrovňa plní úlohu ako zázemie pre odbornú ošetrovateľskú prácu.

C.2.Pobyt zamestnancov na vyšetrovni a šatni a v odpočinkovej miestnosti

Na uzavretom útvare sú postavené:

-bez zápachové  uzatvoriteľné koše pre potreby hygieny PSS,

-kôš na zber OOPP zamestnancov

Na chodbe pri miestnostiach pre ošetrovateľský personál je umiestnená nádoba na dezinfekciu rúk. Namontovaný vešiak na stene, na ňom zavesené ochranné plášte, v skrinke uložené návleky, masky a čiapky a iné OOPP na nové použitie. 

Príprava materiálu a pracovných pomôcok bude v kompetencii službu konajúcej sestry.

C.3.Vybavenie zamestnancov- červená zóna- náhradné oblečenie, hygienické potreby, lieky, nabíjačky na MT a individuálne potreby na život v čase krízy.

Všetci zamestnanci majú v mobilnom telefóne čísla na riaditeľa a jeho zástupcov a svojho vedúceho, na Krajské operačné stredisko ZZS a Regionálny úrad verejného zdravotníctva, na oboch všeobecných lekárov..

D. Práca s PSS vychádza z dokumentu Krízový manažment pre pobytové zariadenia počas pandémie OCHORENIE  ( COVID-19 ) z 15.04.2020 a z dokumentu Podpora prijímateľov SS a podpora zamestnancov SS v období pandémie  COVID -19, kde sú rámcovo stanovené potrebné štandardy práce.

A je vymedzená v hrubých rysoch takto:

Zaisťuje sa základná podpora –podanie lieku a celková ošetrovateľská starostlivosť, , úkony hygieny, strava, upratovanie, pranie.

Zamestnanci  používajú tzv. bariérovú ošetrovateľskú techniku.

Zápisy sa robia podľa zákonných štandardov. PSS sú najmä na izbách (počúvanie hudby, pozeranie TV

Zrušené činnosti súvisiace s aktivizáciou.

Úplný zákaz návštev a opustenia zariadenia napr. k príbuzným

Iné práce podľa potreby

E. Pomôcky, vybavenie, hotovosť

E.1. Zabezpečenie a používanie OOPP vychádza  z dokumentu Aktualizované odporúčania na používanie osobných ochranných prostriedkov  pri sociálnej starostlivosti o osoby so suspektnou alebo potvrdenou COVID-19  z 29.03.2020 –sú to používané tieto prostriedky rúška, rukavice, respirátory FFFP2, ochranné plášte, návleky na obuv,  čiapka, ochrana očí (okuliare/štít) a za stanovených opatrení v dokumente.

E.2. Iná potrebná podpora

Lieky- komunikácia so zmluvnými lekárňami cez vedúcu útvaru v karanténe,

Údržbár mimo karantény, pri potrebnom zásahu v priestore karantény s použitím OOPP,

Finančné prostriedky cez funkčnú pokladňu zariadenia .

Celé zariadenie  bude fungovať v krízovom režime-všetci zamestnanci-od odstraňovania nevyhnutných porúch až po upratovanie.

V prípade výpadku mestských technických služieb  pri odvoze odpadu, neodvážaný odpad sa bude uskladňovať v areály zariadenia na stanovisku kontejneru v uzavretých vreciach.

F. Zaistenie stravy

F.1. Príprava a dodávka stravy- zabezpečuje stravovací úsek, dodávka stravy do izolovaných karanténnych častí  cez bezdotykový spôsob výťahom na potraviny a osobnou  dodávkou, dôležitosť pravidelnej dezinfekcie výťahu.

F.2. Podávanie jedál- jedlá sa budú podávať na izbách, po oddeleniach a tak aby sa stretalo čo najmenej PSS

G. Práčovňa

-pranie pre zamestnancov a PSS v karanténe -bielizeň  šatstvo sa odkladá pred dvere červenej zóny, o  12 hodine prevoz vypratej bielizne a šatstva z karantény a odvoz bielizne a šatstva do priestoru práčovne, zamestnanci používajú OOPP,

-pranie bielizne a šatstva mimo karantény do 12 hodiny

-priestory práčovne denne dezinfikovať

H. Zaistenie komunikácie s okolím

s príbuznými, opatrovníkmi a okolím, prostredníctvom telefónov, mailov, sociálnych sietí,  skypom, a pod.

I. Zoznam dôležitých telefónnych čísel

Na každom útvare v rámci celej organizačnej štruktúry a na každom útvare v izolácii- v karanténe bude pre každého zamestnanca verejne dostupný zoznam týchto telefónnych čísiel:

Krajské operačné stredisko ZZS 02/58106211

RÚ Verejného zdravotníctva 02/43 338 286, 0917/421 111

Všeob. lekár

Psychiater

Riaditeľ

Zástupcovia riaditeľa zastrešujúci podporu v karanténe aj mimo karantény: zástupca za ľudské zdroje, zástupca za ošetrovateľský úsek, zástupca za prevádzkovo technický úsek, zástupca za sociálny úsek a vedúca stravovacej prevádzky, údržbári- a tým aj zabezpečenie podpory v ľudských zdrojoch, zdravotnej starostlivosti,  práce s prijímateľmi SS a všetkých porúch v oblasti energetických médií /voda, elektrina, plyn/ a veľkorozmerných spotrebičov v kuchyni, na útvaroch a v práčovni a zabezpečenie potravín a surovín.

J. Dezinfekčný plán

Vypracovaný odbornou spoločnosťou ECOLAB bude účinný aj pri krízových situáciách ako je pandémia.

Všetci vedúci zamestnanci sú povinní sledovať  najnovšie nariadenia a opatrenia hlavného hygienika SR.

Sledovanie spotreby OOPP a plynulé dopĺňanie potrebného množstva

Pravidelné vyžarovanie germicídnym žiaričom a pravidelná dezinfekcia  všetkých priestorov  v pravidelných intervaloch Podľa plánu dezinfekcie a žiarenia izieb.

K.   Starostlivosť o telo PSS po smrti spôsobenej vírusom v karanténe

K.1.Starostlivosť o telo po smrti -Štandardné  postupy prípravy ľudského tela  sa môžu vykonávať s využitím krízových bezpečnostných opatrení a OOPP, ktoré bránia prenosu prostredníctvom priameho kontaktu.

K.2. Príprava na transport zosnulého-Zamestnanci vykonávajúci zahalenie ľudského tela pred prepravou používajú vhodné OOPP, aby tým minimalizovali vystavenie infikovanými telesnými tekutinami, kontaminovaným predmetom a iným kontaminovaným povrchom v okolitom prostredí.

K.3.Čistenie okolitého prostredia a nakladanie s odpadom v mieste úmrtia-Je potrebné  vykonať   dezinfekcii celého priestoru po zosnulom s využitím krízových bezpečnostných opatrení a OOPP

Spracoval: Mgr. Michal Petrovaj, riaditeľ DSS a ZpS Kaštieľ    23.04.2020

Zhodnotenie plánu:14.07.2020 hodnotil Mgr. Michal Petrovaj riaditeľ DSS a ZpS Kaštieľ

Krízový plán a priebežné testovanie:20.11.2020 a 29.04.2022 doplnil Mgr. Michal Petrovaj riaditeľ DSS a ZpS Kaštieľ.