Názov poskytovateľa sociálnych služieb: DSS a ZpS Kaštieľ v Stupave
Zriaďovateľ: Bratislavský samosprávny kraj
Krízový plán vychádza z usmernení hlavného hygienika SR v súvislosti s ochorením COVID-19, technických možností budovy a personálneho obsadenia jednotlivých útvarov.
Je vypracovaný na krízový stav: 30% prijímateľov pozitívnych na COVID-19 (cca 50 prijímateľov) je v karanténe v rámci zariadenia a 70% prijímateľov je mimo karantény v rámci zariadenia. Na základe daných horeuvedených podmienok je určený tento postup zvládania ochorenia COVID-19 v podmienkach DSS a ZpS Kaštieľ:
A. Komunikácia o potvrdenom ochorení osôb a spôsob poskytovania SS:
1.1.Osoba- 1 prijímateľ SS s potvrdeným ochorením na COVID-19, meno, priezvisko, rodné číslo a TT a s inými príznakmi- charakteristikou ochorenia je nahlásený príslušnou službukonajúcou vedúcou oddelenia ošetrovateľského úseku alebo službukonajúcou sestrou alebo riaditeľom na Krajské operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby telefón: 02/58106211, mail:
1.2. Pretože je pri osobe s potvrdením ochorením nameraná telesná teplota vyššia ako 38 stupňov Celzia a sú zrejmé aj iné špecifikované príznaky ochorenia COVID-19 žiada príslušný službukonajúci zamestnanec podľa bodu 1. transport osoby na príslušné infektologické pracovisko ústavnej zdravotnej starostlivosti.
2.1. Nakoľko je u ďalších 49 osôb potvrdené ochorenie na COVID-19 a sú pre nich príznačné iné špecifikované príznaky ochorenia COVID-19, ale majú telesnú teplotu nižšiu ako 38 stupňov Celzia po konzultácii s Krajským operačným strediskom zostávajú tieto osoby v karanténe zariadenia. O mieste karantény v budove ( izolovaný priestor na konkrétnom mieste budovy) rozhodne územne príslušný Regionálny úrad verejného zdravotníctva hl. mesta SR v spolupráci s riaditeľom zariadenia a príslušnou službukonajúcou vedúcou oddelenia ošetrovateľského úseku. Kontakt na RÚVZ hl.m. SR telefón: 02/43 338 286, 0917/426 111, mail:
Tento priestor zariadenia je tzv. priestor červenej zóny – viditeľne označený - sem nesmú vstúpiť nepovolané osoby. V tomto priestore sa pohybujú len PSS s potvrdeným ochorením na COVID-19 a sem určený ošetrujúci personál.
3. Ostatných 118 prijímateľov je umiestnených v ostatných priestoroch zariadenia pri poskytovaní štandardnej sociálnej služby za zvýšených hygienických štandardov.
B. Karanténa PSS na obdobie 14 dní (odhadovaný nutný počet zamestnancov):
B.1 Určení zamestnanci v karanténe
-vedúca sestra 1, sestry 2, opatrovateľky 6 , 1 upratovačka
Títo zamestnanci súhlasia pracovať v karanténe v zariadení a zotrvať v krízovej službe dobu 14 dní. V prípade nutnosti sa použije režim núdzového stavu. Tento zoznam zamestnancov sa v prípade karantény odosiela na príslušné úrady ako podklad na rokovanie o zozname personálu potrebného k prevádzke sociálnej služby.
V podstate sú to 2 skupiny zamestnancov-sestry a opatrovateľky, ktoré sa striedajú v 7- hodinových službách (podľa potreby je možné upraviť služby na 11,5-hodinové), upratovačka pracuje v režime 4 hodiny ráno, 4 hodiny po obede. V nočnej smene sa môže počet zamestnancov znížiť v závislosti od situácie.
B.2.Karanténa PSS a zamestnancov
Priestory na karanténu PSS-červená zóna
Na 2.poschodí budovy, celý priestor oddelený od ostatných priestorov budovy vstupnými dverami, potrebný presun a zvýšenie počtu PSS zo 44 na 49 -porušenie predmetnej vyhlášky v núdzovom stave, využijú sa WC a kúpeľne uzatvoreného útvaru
Celý útvar v karanténe viditeľne označený. Umiestnenie útvaru umožňuje prístup aj samostatným schodiskom, ktoré sa môže využívať na výnos odpadu, špinavej bielizne... Strava je zabezpečovaná tiež bezkontaktne, pomocou potravinového výťahu.
B.3. Iní zamestnanci v čase karantény v zariadení
Riaditeľ zariadenia a všetci ostatní zamestnanci sú mimo tzv. červenej zóny a zabezpečujú kompletný servis-podporu a starostlivosť pre obe časti zariadenia-v karanténe a mimo karantény.
C. 1.Priestory na oddych a nočný odpočinok pre zamestnancov v karanténe-červená zóna
Zamestnanci oddychujú v existujúcej šatni- adekvátne vybavená zariadením na odpočinok, chladničkou, mikrovlnkou, TV prijímačom. Nočný odpočinok minimálne v 3 izbách vyčlenených a jednoducho zaradené posteľami na tento účel.
Vyšetrovňa plní úlohu ako zázemie pre odbornú ošetrovateľskú prácu.
C.2.Pobyt zamestnancov na vyšetrovni a šatni a v odpočinkovej miestnosti-červená zóna
Na uzavretom útvare sú postavené:
- bez zápachové uzatvoriteľné koše pre potreby hygieny PSS,
-kôš na zber OOPP zamestnancov
Na chodbe pri miestnostiach pre ošetrovateľský personál je umiestnená nádoba na dezinfekciu rúk. Namontovaný vešiak na stene, na ňom zavesené ochranné plášte, v skrinke uložené návleky, masky a čiapky a iné OOPP na nové použitie.
Príprava materiálu a pracovných pomôcok bude v kompetencii službu konajúcej sestry.
C.3.Vybavenie zamestnancov- červená zóna-náhradné oblečenie, hygienické potreby, lieky, nabíjačky na MT a individuálne potreby na život v čase karantény.
Všetci zamestnanci majú k dispozícii telefóne čísla / súkromné a služobný telefónny prístroj / a mailové adresy na riaditeľa a jeho zástupcov, vedúceho stravovacej prevádzky, skladníčky a zamestnancov údržby, na Krajské operačné stredisko ZZS a Regionálny úrad verejného zdravotníctva, na príslušného všeobecného lekára a psychiatra. Telefónne a mailové kontakty sú k dispozícii aj v papierovej forme.
D. Práca s PSS vychádza z dokumentu Krízový manažment pre pobytové zariadenia sociálnych službách počas pandémie OCHORENIE (COVID-19) z 15.04.2020 a z dokumentu Podpora prijímateľov SS a podpora zamestnancov SS v období pandémie COVID-19, kde sú rámcovo stanovené potrebné štandardy práce.
A je vymedzená v hrubých rysoch takto:
Zaisťuje sa základná podpora –podanie lieku a celková ošetrovateľská starostlivosť, , úkony hygieny, strava, upratovanie, pranie.
Zamestnanci používajú tzv. bariérovú ošetrovateľskú techniku.
Zápisy sa robia podľa zákonných štandardov. PSS sú najmä na izbách (počúvanie hudby, pozeranie TV).
Zrušené činnosti súvisiace s aktivizáciou.
Úplný zákaz návštev a opustenia zariadenia napr. k príbuzným
Iné práce podľa potreby
F. Pomôcky, vybavenie, hotovosť
F.1. Zabezpečenie a používanie OOPP vychádza z dokumentu Aktualizované odporúčania na používanie osobných ochranných prostriedkov pri sociálnej starostlivosti o osoby so suspektnou alebo potvrdenou COVID-19 z 29.03.2020 – sú to používané tieto prostriedky rúška, rukavice, respirátory FFFP2, ochranné plášte, návleky na obuv, čiapka, ochrana očí (okuliare/štít) a za stanovených opatrení v dokumente.
F.2. Iná potrebná podpora
Lieky- komunikácia so zmluvnými lekárňami cez vedúcu útvaru v karanténe,
Údržbár mimo karantény, pri potrebnom zásahu v priestore karantény s použitím OOPP,
Finančné prostriedky cez funkčnú pokladňu zariadenia .
Celé zariadenie bude fungovať v krízovom režime-všetci zamestnanci-od odstraňovania nevyhnutných porúch až po upratovanie.
V prípade výpadku mestských technických služieb pri odvoze odpadu, neodvážaný odpad sa bude uskladňovať v areály zariadenia na stanovisku kontejneru v uzavretých vreciach.
G. Zaistenie stravy
G.1. Príprava a dodávka stravy- zabezpečuje stravovací úsek, strava sa pripravuje podľa jedálneho lístka spracovaného na 14 dní zo surovín v skladových zásobách a podľa operatívnych dodávok dodávateľov, dodávka stravy do izolovaných karanténnych častí cez bezdotykový spôsob výťahom na potraviny a osobnou dodávkou, dôležitosť pravidelnej dezinfekcie výťahu.
G.2. Podávanie jedál- jedlá sa budú podávať na izbách, po oddeleniach a tak aby sa stretalo čo najmenej PSS
H. Práčovňa
-pranie pre zamestnancov a PSS v karanténe -bielizeň šatstvo sa odkladá pred dvere červenej zóny, o 12 hodine prevoz vypratej bielizne a šatstva z karantény a odvoz bielizne a šatstva do priestoru práčovne, zamestnanci používajú OOPP,
-pranie bielizne a šatstva mimo karantény do 12 hodiny
- priestory práčovne denne dezinfikovať
I.Spôsob komunikácie s okolím
s príbuznými, opatrovníkmi a okolím, prostredníctvom telefónov, mailov, sociálnych sietí, skypom, a pod.
J.Zoznam dôležitých telefónnych čísel
Na každom útvare v rámci celej organizačnej štruktúry a na každom útvare v izolácii- v karanténe bude pre každého zamestnanca verejne dostupný zoznam týchto telefónnych čísiel a mailových kontaktov :
Krajské operačné stredisko ZZS 02/58106211
RÚ Verejného zdravotníctva 02/43 338 286, 0917/421 111
Všeob. lekár
Psychiater
Riaditeľ
Zástupcovia riaditeľa zastrešujúci podporu v karanténe aj mimo karantény: zástupca za ľudské zdroje, zástupca za ošetrovateľský úsek, zástupca za prevádzkovo technický úsek, zástupca za sociálny úsek a vedúci stravovacej prevádzky, údržbári-a tým aj zabezpečovanie podpory v ľudských zdrojoch, zdravotnej starostlivosti, práce s prijímateľmi SS a všetkých porúch v oblasti energetických médií /voda, plyn, elektrina/ a veľkorozmerných spotrebičov v kuchyni, na útvaroch a v práčovni a zabezpečenie dodávok potravín a surovín .
K. Dezinfekčný plán
Vypracovaný odbornou spoločnosťou ECOLAB bude účinný aj pri krízových situáciách ako je pandémia.
Všetci vedúci zamestnanci sú povinní sledovať najnovšie nariadenia a opatrenia hlavného hygienika SR.
Sledovanie spotreby OOPP a plynulé dopĺňanie potrebného množstva
Pravidelné vyžarovanie germicídnym žiaričom a pravidelná dezinfekcia všetkých priestorov v pravidelných intervaloch Podľa plánu dezinfekcie a žiarenia izieb
L.Starostlivosť o telo PSS po smrti spôsobenej vírusom v karanténe
L.1.Starostlivosť o telo po smrti -Štandardné postupy prípravy ľudského tela sa môžu vykonávať s využitím krízových bezpečnostných opatrení a OOPP, ktoré bránia prenosu prostredníctvom priameho kontaktu.
L.2. Príprava na transport zosnulého-Zamestnanci vykonávajúci zahalenie ľudského tela pred prepravou používajú vhodné OOPP, aby tým minimalizovali vystavenie infikovanými telesnými tekutinami, kontaminovaným predmetom a iným kontaminovaným povrchom v okolitom prostredí.
L.3.Čistenie okolitého prostredia a nakladanie s odpadom v mieste úmrtia-Je potrebné vykonať dezinfekcii celého priestoru po zosnulom s využitím krízových bezpečnostných opatrení a OOPP .
Zhodnotenie plánu dňa: Mgr. Michal Petrovaj, riaditeľ DSS a ZpS Kaštieľ 14.07.2020